zondag 6 januari 2013

Long long long run

 Workout: 90 minuten doorloop, 14,2 kilometer

Ter voorbereiding op de City Pier City halve marathon moet ik er echt weer aan geloven. Lange duurlopen zijn onvermijdelijk. De afgelopen twee weken stonden er trainingen van 70 en 80 minuten op het schema, iets wat ik in mijn hoofd nog prima kan vertalen naar 'iets meer dan een uurtje rennen'. Bij 80 minuten was dit al enigszins onrealistisch, met de duurloop van vandaag, 90 minuten lang, kon ik er echt niks beters van maken dan '1,5 uur lang hardlopen'. 1,5 uur, in die tijd kun je prima een film kijken, 3 afleveringen Friends zien, een taart bakken, 75 pagina's van een goede roman lezen. Allemaal dingen die ik dus niet heb gedaan vanmorgen. Ik heb in plaats van al deze activiteiten 14,2 kilometer afgelegd. En nu klinkt het misschien alsof ik er geen plezier aan beleef, ik heb er stiekem best van genoten.

14,2 kilometer in 1,5 uur met een gemiddelde pace van 6:20
 Een close-up van mij na een lange duurloop is echt te veel van het goede. En inderdaad, troep bewaren wij achter de gordijnen zodat (in principe) niemand het ziet.

Ik zie vaak op tegen de lange duurlopen. Vooral op koude en natte zondagochtenden. Ligt het aan mij, of ligt je bed 's ochtends zoveel lekkerder dan 's avonds? Toch is het altijd weer lekker als je eenmaal die stap uit de deur hebt genomen.

Het grenzen verleggen, je spieren sterker maken, het trainen van het uithoudingsvermogen. Allemaal soms pijnlijke ervaringen van de lange duurloop. Niets weegt echter op tegen het gevoel dat je krijgt als je eenmaal een lekker ritme te pakken hebt. Het gevoel dat je zo wel uren door kan gaan (ook al is dat gevoel vaak na vijf minuten vervangen door het 'ik-ga-dood-gevoel').

Het was dus weer heerlijk vanmorgen. Nu ga ik genieten van mijn welverdiende warme bad, nadat ik enige homemade pancakes met maple-syrup heb verorberd.

Want ook dat hoort voor mij bij de lange duurloop. Lang genieten, ook na de training.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...